En mångsysslare som tar vara på språket

Erica Engdahl arbetar som gymnasielärare i svenska och engelska, men hon har även flera andra språkrelaterade jobbuppdrag.

Erica Engdahl är 30 år och kallar sig själv för mångsysslare; hon arbetar som gymnasielärare i svenska och engelska, översätter, korrekturläser uppsatser, läser in ljudböcker och arrangerar estradpoesievent.

Vad läste du på universitetet?

Jag har läst kurser av olika slag inom språk (svenska, engelska och franska), litteratur (litteraturvetenskap och specialiserade kurser om t.ex. Harry Potter, fantasylitteratur, Astrid Lindgren och Pär Lagerkvist), film (filmvetenskap och en tvärvetenskaplig kurs mellan film och historia) och skrivande (kreativt skrivande, skrivande av brukstexter och kulturjournalistik).

Varför valde du att läsa svenska?

När jag valde att börja läsa svenska hade jag redan läst 90 poäng engelska och tänkte att jag skulle bli gymnasielärare. Svenskakursen i fråga gjorde att jag mer kände för att jobba vidare med språk på annat sätt än att undervisa, men jag blev full av inspiration i varje fall.

Det är mycket jag önskar att jag hade vetat när jag själv pluggade, främst att jag kan göra det jag vill göra och att jag har alla möjligheter

Hade du en tydlig plan för vad du ville jobba med när du pluggade?

Under flera olika perioder har jag velat bli lärare och det har varit min plan, men jag har också tänkt i andra banor, som till exempel översättare. Nu gör jag lite av varje och det känns riktigt bra.

Vad önskar du att du hade vetat när du själv pluggade?

Det är mycket jag önskar att jag hade vetat när jag själv pluggade, främst: ”Jag kan göra det jag vill göra, jag har alla möjligheter”. Det är något jag lärt mig på senare år vilket är en stark insikt att få. Men jag hade också önskat att jag visste mer om högskolesystemet rent praktiskt så jag brukar försöka dela med mig, till andra som börjar plugga, av det jag har lärt mig genom att själv ta reda på det.

Var det lätt eller svårt att få det första jobbet efter studierna?

Det är ganska stor brist på gymnasielärare runt min trakt så jag har fått undervisa även om jag inte har en lärarexamen. Mitt mål är att ta examen men det finns hinder som gjort att jag inte kommit så långt ännu.

Hur har vägen sett ut fram dit där du är idag?

Kurvig! Det är svårt att beskriva. Jag har pluggat lite av varje och jag har engagerat mig mycket ideellt vilket är fantastiskt häftigt och man lär sig mycket om sig själv och hur man hanterar olika slags människor. Jag har också arbetat extra med många olika saker.

Det är häftigt att uppleva att man sår ett kunskapsfrö i elevernas sinnen och sedan får se att det slagit rot

Vad gör du konkret i ditt jobb?

Som lärare ägnar jag en stor del av min tid åt att planera lektioner, vilket jag brukar göra genom att surfa omkring på nätet på jakt efter kreativa infallsvinklar på det jag behöver ta upp i mitt klassrum. Jag ägnar också mycket tid åt feedbackarbete, att läsa uppgifter och skriva feedback på dem till eleverna.

Vilka kunskaper och färdigheter från studietiden har du mest nytta av i ditt jobb idag?

Det absolut viktigaste är de ämneskunskaper jag fått genom att plugga engelska, svenska, litteraturvetenskap och filmvetenskap.

Vad finns det för för- och nackdelar med ditt jobb tycker du?

Fördelarna är otaliga, det är ett fantastiskt roligt, utvecklande och spännande jobb och kontakten med eleverna är häftig. Det är väldigt lätt att undervisa om man lyckas få till en bra kontakt med sina elever och lär känna dem, då är det heller ingen konst att planera passande lektioner. Nackdelar är de situationer när man får någon elev i sin grupp som går in för att störa, det kan vara svårt att hantera på ett bra sätt. Allt kopierande av material är också tråkigt.

Vad är det allra roligaste?

Det allra roligaste med att arbeta som gymnasielärare är när eleverna får aha-upplevelser på grund av något jag har berättat för dem. Det är häftigt att uppleva att man sått ett kunskapsfrö i deras sinnen och sedan får se att det tagit rot och något hänt hos eleven som ger ny förståelse och nytt engagemang för ämnet.

Jag ägnar en stor del av min tid åt att planera lektioner, vilket jag brukar göra genom att surfa omkring på nätet på jakt efter kreativa infallsvinklar på det jag behöver ta upp i mitt klassrum

Vilken typ av person passar för att göra det du gör?

Jag tror att man behöver mycket kreativitet och ett stort engagemang, det ser jag som det absolut viktigaste. Sedan hjälper det mycket om eleverna ser dig som människa och inte bara som lärare, de lyssnar bättre på någon som förstår dem och som de själva också kan identifiera sig med på något sätt.

Bästa tipsen till den som pluggar?

Se till att välja en bana som faktiskt intresserar dig. Gå inte bara på pengarna du kommer kunna tjäna när du är klar eller hur lätt det kommer vara att få jobb, utan välj något som du faktiskt är intresserad av.

Bästa tipsen till den som precis har tagit examen?

Kolla upp alla tänkbara kontakter du har, och kontakter du kan få hjälp med från vänner. Alla vägar är bra, det kan leda till något.

Bästa tipsen till den som vill jobba med samma sak som du gör?

Vill du arbeta som gymnasielärare i svenska och engelska är det bra att lyssna mycket på musik, läsa böcker och se på TV-serier och film. Kan du använda dig av populärkulturella referenser som eleverna förstår kommer de lyssna på dig och ta in vad du säger på ett helt annat sätt än om du inte använder dig av exempel som de kan relatera till.

Liknande inlägg