Jag lär ut världens vackraste språk

Det råder stor brist på utbildade lärare i svenska som andraspråk, så leta upp olika arbetsplatser och visa att du finns!

emma-på-KV

Emma Åberg läste till lärare i svenska som andraspråk vid Uppsala universitet. Idag undervisar hon vuxna nyanlända akademiker i grammatik, uttal, kultur och samhällsvetenskap.

Emma Åberg är 29 år och jobbar som huvudlärare i svenska som andraspråk på Folkuniversitetet i Uppsala. Just nu arbetar hon på Korta vägen, en arbetsmarknadsutbildning för nyanlända akademiker från ett utomnordiskt land i samarbete med Arbetsförmedlingen, Academicum och Uppsala universitet.

Vad läste du på universitetet?

Lärarprogrammet med inriktning svenska och svenska som andraspråk. Plus några strökurser som lingvistik, finska och isländska.

Varför valde du att läsa svenska?

Det är världens vackraste språk! Jag är språknörd och har läst tolv språk i mitt liv, men kom till sist tillbaka till svenskan då jag tänkte att det vore roligt att lära ut världens vackraste språk till intresserade och motiverade människor!

Hade du en tydlig plan för vad du ville jobba med när du pluggade?

Nej, jag började faktiskt studera till översättare mellan franska och svenska, men klarade inte franskakursen (som tur var…). Så efter en termins lingvistik kom jag på att jag ville jobba med svenska ur ett andraspråksperspektiv. Att jag ville bli lärare var något som växte fram, men jag var faktiskt inte säker förrän jag hade haft mina första praktikveckor på SFI i Västerås.

Jag är språknörd och har läst tolv språk i mitt liv, men kom till sist tillbaka till svenskan.

Vad önskar du att du hade vetat när du själv pluggade?

Att det mesta man panikpluggar in kommer sitta i ryggmärgen efter bara en kort tid ute i arbetslivet. Att man har en väldig frihet som lärare, och att det är fantastiskt att få lära känna så många olika människor!

Var det lätt eller svårt att få det första jobbet efter studierna?

Lätt! Jag hade fått in en fot redan under studietiden då jag jobbade extra på kvällskurser, och var därmed redan ett ”känt” ansikte.

Hur har vägen sett ut fram dit där du är idag?

Jag började jobba på kvällskurser på Folkuniversitetet redan när jag pluggade, och jag hade också jobbat på en del sommarkurser inom olika program, på universitetet och på företagskurser. Sedan blev jag tillfrågad av Folkuniversitetet om jag ville jobba heltid på Korta vägen, så det har rullat på!

Att jag ville bli lärare var något som växte fram, men jag var faktiskt inte säker förrän jag hade haft mina första praktikveckor på SFI i Västerås.

Vad gör du konkret i ditt jobb? Nämn några typiska arbetsuppgifter du gör på en vanlig dag.

Jag undervisar vuxna nyanlända akademiker hela förmiddagarna. Jag undervisar i grammatik, uttal, skönlitteratur, samhällskunskap, kultur, arbetsliv och muntliga presentationer. På eftermiddagarna är det planering av nästa dags lektioner, rättning av elevuppgifter och administrativt arbete med övriga projektgruppen. Ibland är det konferensresor till andra städer, ibland studiebesök med deltagarna på till exempel Tingsrätten. Det är väldigt varierande från dag till dag!

Vilka kunskaper och färdigheter från studietiden har du mest nytta av i ditt jobb idag?

Grammatiken och uttalet, alltså de teoretiska delarna av utbildningen. Det var inte särskilt mycket praktisk träning på lärarutbildningen, något jag saknade. På praktiken fick man förstås planera och hålla i lektioner, men det skedde utan tips från lärarutbildningen.

Vad finns det för för- och nackdelar med ditt jobb tycker du?

Fördelarna är att eleverna är väldigt motiverade och vana vid ett snabbt studietempo. Plus att man får styra så mycket själv över innehåll, litteratur och upplägg. Nackdelarna är … jag kommer faktiskt inte på några. Ibland är det förstås stressigt med mycket som ska hinnas med, men så länge det vägs upp av lugnare perioder så gör det inget.

Ett plus är ju också om man är språknörd och kan några fraser på deltagarnas olika modersmål!

Vad är det allra roligaste?

Att få styra allt från upplägg till litteratur och innehåll, och verkligen göra det som man själv vill ha det! Då lyser passionen igenom tror jag, vilket är viktigt! Plus deltagarna förstås, utan deras arbete, frågor, humor och intresse vore ju mitt jobb ingenting!

Vilken typ av person passar för att göra det du gör?

En kreativ, nyfiken, flexibel och lättlärd person som har bred kompetens inom såväl ämnet svenska som andraspråk som IKT, administrativa uppgifter och hur man skapar ett bra innehåll som hela tiden måste förändras för att anpassas till nya deltagare. Ett plus är ju också om man är språknörd och kan några fraser på deltagarnas olika modersmål!

Det var lätt att få jobb som lärare. Jag hade fått in en fot redan under studietiden och var därmed redan ett ”känt” ansikte.

Bästa tipsen till den som pluggar?

Njut av sovmorgnarna och spara de böcker du tycker är intressanta och ger dig något – sälj resten!

Bästa tipsen till den som precis har tagit examen?

Det råder stor brist på utbildade lärare i svenska som andraspråk, så leta upp de arbetsplatser som erbjuder kurser inom ämnet och visa att du finns! Jag tror du kommer få napp inom en väldigt snar framtid.

Bästa tipsen till den som vill jobba med samma sak som du gör?

Sök dig till kvälls- och timkurser på olika skolor och företag så att du får en bild över vilka möjliga arbetsplatser det finns inom din bransch. Testa många olika och säg hellre ja en gång för mycket än att säga nej – det lönar sig att visa att man är villig att jobba, då blir man ihågkommen!

Det allra roligaste med att vara lärare är att man har en väldig frihet och det är fantastiskt att få lära känna så många olika människor!

Liknande inlägg

En reaktion på “Jag lär ut världens vackraste språk

  1. Pingback: SFI | Pearltrees

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *