Att vara lärare är att leda

midia-khalil

Midia Khalil är gymnasielärare i svenska och spanska. Språk är hennes största intresse.

Midia Khalil är 33 år och arbetar som lärare i svenska och spanska på JB Gymnasiet i Örebro. Hon är även arbetslagledare för Ekonomiprogrammet. Det roligaste med att läraryrket tycker Midia är mötet med eleverna och att vara närvarande i den stund lärandet sker och skapas.

Varför valde du att läsa svenska?

Språk är mitt största intresse. Och intresse är svårt att motivera. Det bara är.

Hade du en tydlig plan för vad du ville jobba med när du pluggade?

Jag hade ingen tydlig plan när jag studerade, dock visste jag att jag hade valt rätt.

Intresset för människor är grundläggande när man arbetar som lärare.

Vad önskar du att du hade vetat när du själv pluggade?

Att det den akademiska världen presenterar och står för inte alltid överensstämmer med hur det kan vara ute i arbetslivet.

Var det lätt eller svårt att få det första jobbet efter studierna?

Jag fick det första jobbet jag sökte.

Språk är mitt största intresse. Och intresse är svårt att motivera. Det bara är.

Hur har vägen sett ut fram dit där du är idag?

Jag har arbetat tre år som lärare och under den tiden har min kunskapssyn nyanserats. Allt är inte svart eller vitt, som jag lätt kunde tro under min lärarutbildning.

Intresset för människor är grundläggande när man arbetar som lärare. Det handlar inte bara om att lära ut, utan dagligen möter läraren unga människor som befinner sig i olika stadier i sina liv. Det är naivt att tro att det är bara att befinna sig i klassrummet och förmedla kunskap. Tillit är en förutsättning för att skapa relationer till eleverna.

Under mina år som lärare har jag fokuserat mycket på relationskapande och det är något jag fortfarande lär mig oerhört mycket om. Är man tillräckligt intresserad och öppen för det som sker i arbetet kan man nå riktigt långt.

Var inte rädd. Ingen är en toppenlärare under sitt första år.

Vad gör du konkret i ditt jobb under en vanlig dag?

Jag undervisar, har samtal med elever, arbetar administrativt med utbildning och elever, stämmer av och samtalar med arbetslaget om pedagogiska frågor och arbetssituationen. Skolvärlden brukar också bjuda på en del överraskningar i vardagen.

Vilka kunskaper och färdigheter från studietiden har du mest nytta av i ditt jobb idag?

Möjligtvis kunskaper inom ämnena, men färdigheter tror jag inte att man får under utbildningen. Det är en process som man utvecklar på plats i skolan och tillsammans med eleverna och kollegiet.

Vad finns det för för- och nackdelar med ditt jobb tycker du?

Det bästa med läraryrket är att jag har full möjlighet att utveckla min omgivning samtidigt som jag själv utvecklas. Jag har också ovärderliga möten med eleverna där jag försäkrar dem att jag som lärare finns för dem och att jag behöver dem för att bli en ännu bättre lärare och ledare.

När det gäller nackdelar med yrket tror jag att alla lärare är eniga om att den administrativa delen tynger ned mest.

Fråga dig själv varför du vill bli lärare. Ditt svar kan vara avgörande för de elever du kommer att möta.

Vad är det allra roligaste med ditt yrke?

Det är mötet med eleverna och i den stunden då lärandet sker och skapas. Helt klart!

Vilken typ av person passar för att göra det du gör?

Framförallt en sådan som har ett genuint intresse för människor och även för ledarskap. En som vet att utveckling och lärandet börjar med oss själva. Det är alltid bra att ha tålamod och att orka lyssna på andras röster. Mer än sin egen.

Skolvärlden brukar också bjuda på en del överraskningar i vardagen.

Bästa tipsen till den som pluggar?

Fråga dig själv varför du vill bli lärare. Ditt svar kan vara avgörande för de elever du kommer att möta.

Bästa tipsen till den som precis har tagit examen?

Var inte rädd. Ingen är en toppenlärare under sitt första år. Ge det tid. Iaktta, lyssna och lär av dem som kan och har mer erfarenheter än du. Var dock alltid kritisk.

Bästa tipsen till den som vill jobba med samma sak som du gör?

Hitta dina styrkor. Och kör!

Liknande inlägg