SEB lockar med nostalgi

En fråga betraktas på samma sätt som en blick. En fråga är krävande, eftersom den hemskt gärna vill ha ett svar

SEB:s annons 55+

Gick du på skoldans i Op‐mönstrat och lösögonfransar?
Då är det dags att tänka på hur du ska ta ut din pension. Boka tid hos en av våra rådgivare på seb.se/framtid, så hjälper vi dig att lägga upp en plan på hur du ska få ut så mycket som möjligt. Det är värt det, vi lovar. Trevlig framtid!
Annonsen ingår i SEB:s kampanj 55+ och är gjord av McCann Stockholm . Den återges med tillstånd från SEB och byrån.

55+

Att jobba med reklam och ha en bank som kund är kanske inte det allra lättaste. Att jobba med reklam och få i uppdrag att marknadsföra något så oglamouröst som pensionssparande, är minst sagt en utmaning. Och det är precis därför man ändå måste imponeras av SEB:s nya kampanj “55+”.  Den består av olika annonser på samma tema, där skrift och bild på ett snyggt sätt samverkar för att bjuda läsaren på en nostalgitripp.

Bilden

I just den här annonsen möts vi av en Twiggy-liknande gestalt med sug i blicken. Bakgrunden är nedtonad, bilden är intimt beskuren, och ögonen är därför det som först pockar på vår uppmärksamhet. I reklamanalys brukar man tala om att en mötande blick i en annons kräver något av personen som betraktar den, och det är jag beredd att hålla med om i det här sammanhanget. Den unga kvinnan bjuder in mig i sin värld, och hade jag haft minikjolen och syntetstövlarna i väskan hade jag kanske dragit på mig dem och börjat twista.

Målgruppen

Självklart är det också svårt att gå miste om den centrerade, fetstilda och inringade frågan: ”Gick du på skoldans i Op-mönstrat och lösögonfransar?” En fråga betraktas på samma sätt som en blick. En fråga är krävande, eftersom den hemskt gärna vill ha ett svar. Och även om svaret i mitt fall blir nej, har copywritern här gjort ett bra jobb. I och med denna fråga har man snabbt identifierat målgruppen för annonsen, och kvinnor 55+ går troligtvis förbi reklampelaren med ett igenkännande leende. Samtidigt är uppenbarligen känslan som levereras tillräckligt tydlig för att även jag, som icke 50-talist, ska kunna uppskatta annonsen. Det är ett stycke bra reklam, helt enkelt.

Skriften

Texten är kort, koncis och slagkraftig. Man har genomgående använt sig av du-tilltal, vilket förstärker det personliga intrycket och etablerar en relation till läsaren. Precis som i många andra annonser har man också flikat in en uppmaning, vilket är ett effektivt drag. ”Boka tid hos en av våra rådgivare”, inbjuder ju nämligen till att vi inte bara ska studera annonsen, utan också agera.

Efter att i tur och ordning studerat bild respektive skrift, finner vi slutligen pricken över i:et. För att det här ska bli en komplett annons behövs såklart en logga, och den hittar vi längst ner, i högra hörnet. Sådär ja! Nu vet vi också vilken bank det är vi ska vända oss till.

Liknande inlägg

Kommentera